Szkolenia otwarte
Image
ZARZĄDZANIE DROGAMI. Prawne regulowania dróg publicznych i ogólnodostępnych. Zajęcie pasa drogowego.
Szkolenie skierowane jest do pracowników urzędów marszałkowskich,
urzędów wojewódzkich, urzędów miast i gmin, starostw powiatowych,
zarządów dróg, sprawujących nadzór nad utrzymaniem dróg i mostów.
Prowadzący szkolenie
PRAWNIK, specjalista w dziedzinie gospodarki nieruchomościami.
DOKTOR NAUK PRAWNYCH, radca prawny, inżynier ruchu drogowego. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa
ruchu drogowego, organizacji ruchu drogowego, prawie inwestycji drogowych, Prawie Administracyjnym
i Postępowaniu Administracyjnym. Aktywny uczestnik systemu zarządzania ruchem na drogach. Projektant
zmian w czasowej i stałej organizacji ruchu. Autor opinii prawnych dla zarządców dróg wewnętrznych,
zarządców dróg publicznych oraz organów zarządzających ruchem na drogach dotyczących prawidłowości
zatwierdzania organizacji ruchu drogowego, opiniowania organizacji ruchu drogowego, kontroli prawidłowości
wprowadzania organizacji ruchu oraz zgodności organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami.
Autor opinii prawnych dotyczących realizacji procesu inwestycyjnego w drogownictwie.
Pełnomocnik w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnych i decyzji na zajęcie pasa drogowego.
Pełnomocnik procesowy w postępowania w sprawach o wykroczenia drogowe.
Autor artykułów naukowych dotyczących procedur zmiany organizacji ruchu drogowego oraz szeroko
rozumianego procesu inwestycyjnego. Prowadzi wykłady i szkolenia z zakresu Prawa Administracyjnego,
Prawa o ruchu drogowym, Prawa Budowlanego, ustawy o drogach publicznych, zarządzania ruchem na drogach,
organizacji ruchu drogowego oraz zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (ZRID).
RADCA PRAWNY, trener i wykładowca akademicki z zakresu zamówień publicznych i finansów publicznych.
Wspólnik kancelarii Cichoń&Puchacz Kancelaria Zamówień Publicznych oraz właściciel Konrad Cichoń
Kancelaria Radcy Prawnego specjalizujących się w obsłudze podmiotów uczestniczących w rynku
zamówień publicznych. Każdego roku wspiera zamawiających i wykonawców w procesie udzielania
i pozyskiwania zamówień w ramach blisko 100 postępowań. Specjalista w zakresie umów o udzielenie
zamówienia publicznego. Pełnomocnik w licznych sporach toczących się przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Współautor tekstów wydawanych przez miesięcznik "Przetargi publiczne".
Program szkolenia
Istnieje możliwość udziału częściowego w szkoleniu ( wybór jednego lub kilku dni szkolenia ).
DZIEŃ I
I. Zamówienia publiczne.
1. Szacowanie wartości zamówienia, podział zamówień, zabezpieczenie
środków na realizację inwestycji :
- tożsamość, podobieństwo dostaw, usług i robót budowlanych,
- szacowanie wartości usług nadzoru i wykonania dokumentacji projektowej,
- inwestycje krótko- i długoterminowe.
2. Opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe,
Prawo opcji.
3. Kwalifikacja podmiotowa wykonawców (warunki udziału w postępowaniu
i podstawy wykluczenia) :
- formułowanie warunków udziału w postępowaniu z uwzględnieniem
zamówień na roboty budowlane w zakresie dróg
- obligatoryjne i fakultatywne przesłanki wykluczenia
4. Najważniejsze zagadnienia dotyczące umów o udzielenie zamówienia publicznego,
w tym problematyka właściwego formułowania i dochodzenia kar umownych
- dobre praktyki w formułowaniu zapisów umownych,
- najczęściej popełniane błędy,
- zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego,
- klauzula waloryzacja.
5. Alternatywne sposoby rozwiązywania sporów na linii zamawiający – wykonawca
(mediacja, koncyliacja, arbitraż).
6. Najnowsze orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
DZIEŃ II
II. Wybrane problemy prawne regulowania dróg publicznych i ogólnodostępnych
1. Ustawa o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji
stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych
- pojęcie drogi ogólnodostępnej w świetle ustawy z 13 lipca 2023 r.
- władanie drogą
- wystąpienie właścicieli nieruchomości i stanowisko gminy
- złożenie wniosku o nabycie nieruchomości i stanowisko gminy
- decyzja o nabyciu nieruchomości
- tryb przyznania odszkodowania
2. Specustawa drogowa po ostatniej nowelizacji z 2023 r.
- bezterminowość ustawy
- realizacja inwestycji drogowo-obronnych
- postępowanie w sprawie wydania ZRID
- zmiana i wygaszenie ZRIDU
3. Zintegrowany plan inwestycyjny (szczególny plan miejscowy)
i budowa drogi publicznej jako inwestycji uzupełniającej.
4. Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego w odniesieniu
do dróg w świetle znowelizowanej ustawy planistycznej.
DZIEŃ III
III. Zajęcie pasa drogowego – zajęcie klasyczne, zajęcie bez zezwolenia
i awaryjne zajęcie pasa drogowego.
Zagadnienia specjalistyczne i zaawansowane.
1. Decyzja na zajęcie pasa drogowego.
a. Zasady ogólne,
b. Tryb wydawania,
c. Stosowanie zasad Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
2. Omówienie rodzajów decyzji na zajęcie pasa drogowego.
a. prowadzenie robót w pasie drogowym,
b. umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych
z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
c. umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych
z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
d. zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych,
3. Zasady naliczania opłat za zajęcie pasa drogowego.
4. Rozumienie pojęć:
a. „rzut poziomy”,
b. „powierzchnia reklamy”,
c. „powierzchnia urządzenia infrastruktury”.
5. Podmioty objęte zwolnieniem z opłat za zajęcie pasa drogowego.
6. Zasady naliczania opłaty za powierzchnie +/- 1,0 m2.
7. „Techniki” unikania opłat za zajęcie pasa drogowego – próby rozwiązania problemu.
8. Koordynacja robót budowlanych w trybie wspierania usług i sieci telekomunikacyjnych.
9. „Wspólny wniosek” o zajęcie pasa drogowego złożony przez kilka podmiotów.
10. Zajęcie pasa drogowego a decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowych (ZRID).
a. zasad rozliczenia opłat w przypadku zmian przebiegu sieci/urządzeń,
b. różne reżimy prawne,
11. Decyzje ostateczne na zajęcie pasa drogowego, a decyzje prawomocne na zajęcie pasa drogowego,
a. Korzystanie z oświadczeń o zrzeczeniu się prawa do wnoszenia odwołania,
b. Cofanie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wnoszenia odwołania i skutki prawne,
c. Wykonywania robót drogowych na podstawie decyzji ostatecznej lecz nieprawomocnej,
12. Uwierzytelnianie dokumentów przy występowaniu o zajęcie pasa drogowego.
a. Rola upoważnionego pracownika organu administracji publicznej,
b. Zasady poświadczania,
c. Reakcje organu administracji publicznej na kopie dokumentów,
13. Zasady wzywania do uzupełniania braków,
14. Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w ciągach dróg położonych na gruntach niebędących
własnością zarządcy drogi publicznej.
a. Relacje pomiędzy inwestorem z zarządcą drogi publicznej,
b. Pojęcie „prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane”,
c. Właściwe stosowanie przepisów art. 73 ustawy z 13 października 1998 roku przepisy
wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
d. Właściwe stosowanie przepisów „specustawy drogowej” (ZRID).
15. Wprowadzenie w pas drogi publicznej
a. Moment wydania decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego,
b. Dokonanie zawiadomień o wprowadzeniu zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu,
c. Podpisanie protokołów przejęcia pasa drogowego i zdania pasa drogowego,
16. Warianty zajmowania pasa drogowego – realizacja robót „w praktyce”.
17. Konsekwencje niewłaściwego wprowadzenia w pas drogowy:
a. Konsekwencje karnoprawne,
b. Sankcje administracyjnoprawne,
c. Konsekwencje praktyczne (realizacyjne).
18. Egzekwowanie oznakowania robót drogowych:
a. Mechanizm organu zarządzającego ruchem na drodze,
b. Mechanizm Policji (organ kontroli ruchu drogowego),
c. Mechanizm zarządcy drogi publicznej.
19. Elementy kluczowe decyzji na zajęcie pasa drogowego.
20. Rozumienie pojęcia „planu sytuacyjnego z zaznaczeniem granic i wymiarów
planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego”,
21. Uznaniowy zakres wymagania zatwierdzonej organizacji ruchu na czas robót.
a. Wpływ na ruch drogowy,
b. Ograniczenie widoczności na drodze,
c. Wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów,
d. Wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pieszych,
22. Zajęcie pasa drogowego bez zatwierdzonej organizacji ruchu.
a. Szkic zabezpieczenia robót,
b. Plan zabezpieczenia robót,
c. Oświadczenie o zabezpieczeniu robót.
23. Harmonogram robót drogowych (etapowość).
24. Analiza „modelowych” zajęć pasa drogowego.
25. Właściwy sposób formułowania pełnomocnictw.
26. Stosowanie specjalnych trybów w sprawach zajęcia pasa drogowego:
a. art. 132 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego,
b. art. 155 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego,
c. art. 162 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego,
27. Wpływ innych postępowań na sprawy dotyczące zajęcia pasa drogowego:
a. „Samowole budowlane” w pasie drogi publicznej.
b. Rozbudowa/rozbiórka obiektów w pasie drogi publicznej.
c. „Czyszczenie” pasa drogi publicznej z elementów niezwiązanych z infrastrukturą drogową.
d. Nakładające się odwołania od decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego.
28. Zajęcie pasa drogowego a zatwierdzona organizacja ruchu drogowego.
a. „Opinie” zarządcy drogi do projektu czasowej organizacji ruchu, a zezwolenie na zajęcie pasa drogowego,
b. Respektowanie zatwierdzeń organizacji ruchu drogowego na czas robót dokonanych przez organ zarządzający
ruchem na drodze,
c. Orzecznictwo Samorządowych Kolegiów Odwoławczych i sądów administracyjnych,
29. Kolizje w zajęciu pasa drogowego.
a. Możliwość wykonywania robót na jednym odcinku pasa drogowego na podstawie dwóch odrębnych zatwierdzeń
czasowej organizacji ruchu,
b. Możliwość wykonywania robót w pasie drogowym na podstawie jednej zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu,
c. Koordynacja robót w pasie drogi publicznej,
d. „istnienie zasady pierwszeństwa?”
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
DZIEŃ IV
IV. Zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia (art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych).
31. Zasady dokumentowania zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia.
a. Skuteczność działań zarządców dróg,
b. Praktyki wykonawców robót drogowych,
c. Wykonywania pomiarów obszaru pasa drogowego zajętego bez zezwolenia,
d. Reguły i dobre praktyki w tworzeniu dokumentacji fotograficznej.
32. Tryb i sposób wydawania decyzji za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia.
33. Kontynuacja naprzemienne zajęć pasa drogowego za zezwolenie i bez zezwolenia.
34. Orzecznictwo samorządowych kolegiów odwoławczych i sądów administracyjnych.
35. Moment wszczęcia postępowania o zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia a możliwość naliczania kary.
36. Tryby specjalne – relacja art. 38 ustawy o drogach publicznych do zajęć pasa drogowego.
37. Tryby specjalne – relacja art. 38 ustawy o drogach publicznych do istniejących obiektów infrastruktury technicznej.
38. Tryby specjalne – relacja art. 38 ustawy o drogach publicznych do postępowań o zajęcie pasa drogowego
bez zezwolenia.
39. Awaryjne zajęcie pasa drogowego.
40. Jak prawidłowo skompletować dokumenty do wniosku? (wspólna analiza i wskazanie elementów szczegółowych)
41. Roboty kwalifikujące się do awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
42. Kto może awaryjnie zajmować pas drogowy?
43. Problematyka uznaniowości zarządcy drogi publicznej w toku akceptacji awaryjnego zajęcia
pasa drogowego.
44. Rola zarządcy drogi publicznej przy awaryjnym zajęciu pasa drogowego.
45. Rola organu zarządzającego ruchem na drodze przy awaryjnym zajęciu pasa drogowego.
46. Sposób i zasady egzekwowania prawidłowości wykonywania robót przy awaryjnym zajęciu
pasa drogowego.
47. Awaryjne zajęcie pasa drogowego w obszarze objętym gwarancją wykonawcy robót drogowych.
a. przenoszenie gwarancji,
b. egzekwowanie warunków wynikających z gwarancji,
c. prace pogwarancyjne,
d. przedłużanie gwarancji po awaryjnych zajęciach pasa drogowego.
48. Weryfikacja prawidłowości pomiaru obszaru drogi publicznej wykorzystywanego na awaryjne zajęcie
pasa drogowego.
49. „Bierne tolerowanie” przez zarządcę drogi publicznej awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
50. Łącznie „awaryjnych” zajęć pasa drogowego.
51. Wpływ awaryjnego zajęcia pasa drogowego na ruch drogowych i zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego.
52. Przekwalifikowanie „awaryjnego zajęcia pasa drogowego” w zajęcie pasa drogowego poprzedzone
zezwoleniem.
53. Reakcje zarządu drogi w przypadku powstawania zagrożeń w bezpieczeństwie ruchu drogowego.
54. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie zajęcia pasa drogowego.
55. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia.
56. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
Miejsce i termin Hotel ELBRUS, ul. Słoneczna 8, 43-370 Szczyrk.
Szkolenie rozpoczyna się w dniu 05 marca 2024 r. ( wtorek ) o godz. 10.00
i trwać będzie do 08 marca 2024 r., ( piątek ) do godziny 15.00.
Warunki uczestnictwa Zgłoszenie na szkolenie prosimy przesłać na załączonym
wzorze do dnia 19 lutego 2024 r. faksem, pocztą elektroniczną
lub za pomocą formularza on-line na adres B. S. STUDIUM.
Koszt uczestnictwa jednej osoby wynosi 2 200 zł ( kwota zwolniona z VAT w przypadku
finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych, natomiast w pozostałych
przypadkach 2 200 zł + VAT).
Cena obejmuje : materiały szkoleniowe, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, zakwaterowanie
( pokoje dwuosobowe ; pokoje jednoosobowe za dopłatą ) wraz z wyżywieniem.
Opłata za udział w szkoleniu nie obejmuje kosztów dojazdu oraz noclegu w dniu 04 marca 2024 r.
( poniedziałek ). Istnieje możliwość dokonania rezerwacji noclegu w dniu 04.03.br. w hotelu przez
nasze biuro do dnia 19 lutego 2024 r. Koszt noclegu ze śniadaniem wynosi 150 zł.
Należność za udział w szkoleniu prosimy przesłać do dnia 15.03.2024 r. na konto :
B. S. STUDIUM
ING Bank Śląski S.A nr rach. : 45 1050 1070 1000 0091 3877 6605
B.S. Studium zastrzega sobie możliwość odwołania szkolenia bądź zmiany terminu, jeśli wynikną
nieprzewidziane trudności organizacyjne, uniemożliwiające przeprowadzenie szkolenia, o czym
poinformujemy Państwa drogą email-ową przed planowanym rozpoczęciem szkolenia.
Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Z a p r a s z a m y